chocalde cupcakejes en komkommer!! - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Marthe Helden - WaarBenJij.nu chocalde cupcakejes en komkommer!! - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Marthe Helden - WaarBenJij.nu

chocalde cupcakejes en komkommer!!

Door: marthevanhelden

Blijf op de hoogte en volg Marthe

24 Februari 2011 | Oeganda, Soroti

Lieve allemaal,
Helaas moet ik er ook aan geloven, ik heb malaria gekregen. Zelf voelde ik me eigenlijk niet heel ziek, alleen erg moe en energieloos. Toch maar even laten testen, en de uitslag was helaas positief. Gelijk begonnen met de medicijnen, die vervelende bijwerkingen hebben, zoals misselijkheid en duizeligheid. Gelukkig is vandaag de laatste dag en heb ik er niet zo heel veel last van gehad. Op de malaria na hier alles rustig en weinig veranderingen. Één van de baby’s Mozes is opgehaald door zijn familie. Was voor Els een erg moeilijk proces. Mozes is waarschijnlijk meervoudig gehandicapt en blind. De oma die nu voor hem zal gaan zorgen ziet het jongetje meer als een last dan een geschenk. De moeder van Mozes leeft niet meer, en de vader is helemaal uit beeld. De oma vroeg zich vooral af waar ze het geld vandaan moest halen om voor hem te zorgen. Toch hopen we dat er goed voor het jongetje gezorgd gaat worden, en hij zich een beetje kan ontwikkelen, maar het is de vraag of dat zo zal zijn. Verder drinken de twee allerkleinste die we hebben, Esther en Robert, niet heel goed, en dus hebben ze nu allebei een sonde. Hierdoor krijgen ze veel meer binnen, waardoor ze beter groeien.

Gisteren avond zijn we met z’n drieën (Miranda, Elske en ik) bij twee Amerikaanse meiden wezen eten. Ze wonen hier nu al voor 10 maanden, en hebben een mooi huis vlak bij Amecet in de buurt. Jennifer, degene die ons had uitgenodigd, houdt zich vooral bezig met gehandicapte kinderen. Aanstaande dinsdag mogen we een keer mee als ze naar een van de kinderen die ze volgt gaat. Het andere meisjes, Rebecca, is een sociaal werksters en werkt met oorlogskinderen. Allebei de meiden zijn 28 jaar, en hebben hun leven in Amerika opgezet. Best een grote stap hoor, maar ze hebben hun leven hier in Oeganda al helemaal opgebouwd. De maaltijd was overigens heel erg lekker. Ze had heerlijk brood gebakken en spaghetti gemaakt. Ook hadden ze komkommer!!!! Die halen ze in Mbale een eindje hiervandaan. En als toetje had ze chocolade cupcakejes gebakken, en kregen we er nog drie mee naar huis. Die hebben we voor vanavond gepland, ik kijk er nu al naar uit!!
Vannacht moet ik een nachtdienst draaien, en ik hoop dat het beter gaat. De vorige keer ben ik halverwege de nacht ziek geworden, en nu met mijn malaria zie ik het niet heel zonnig in. Maar goed, het is maar één nachtje en met een hoop films moet het wel lukken die door te komen.
Verder zijn we uitgenodigd voor een traditionele Oegandeese bruiloft volgende week zaterdag. Erg veel zin in, schijnt erg veel op een toneelstuk te lijken. Ik zal na afloop uitgebreid verslag doen. Verder heb ik nog wat foto’s op de site gezet.

Groeten uit het zonnige en warme Afrika!

  • 24 Februari 2011 - 11:11

    Papa:

    Is het mogelijk daar een Livera te openen?
    Lijkt me een markt voor.
    Prachtige foto!
    Wat maken wij ons toch druk hier.
    Sterkte met je malaria.
    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

  • 24 Februari 2011 - 12:42

    T. Regina:

    O,o heeft de malaria jouw nu toch ook te pakken...Ik begrijp uit je verslag dat misselijkheid en duizeligheid de gevolgen zijn bij je. Akelig hoor.
    Maar wat is dat leuk dat je daar een echte Oegandeese bruiloft mee kan maken. 'k Hoop voor je dat je je dan goed voelt, zodat je er voor de volle 100% van kan genieten. 'k Ben benieuwd naar je ervaring hierover...
    Groetjes en beterschap, t. Regina

  • 24 Februari 2011 - 14:08

    Franciska:

    Haai Marthe,

    wat erg dat je nu ook malaria hebt..
    gelukkig kun je gelijk beginnen met de medicijnen!

    Wat gaaf dat je naar een Oegandese bruiloft gaat! Dat zou ik ook wel eens mee willen maken!

    En wat heeeeerlijk dat je cupecakes hebt! mmmm, geniet ervan!

    Nou meid, heel veel beterschap!
    sterkte met je nachtdienst!

    Dikke kus,
    Franciska

  • 24 Februari 2011 - 14:10

    Franciska:

    Oh, en wat een leuke foto's weer!

    xxxxxxxx

  • 24 Februari 2011 - 15:25

    Jimmy:

    Sterkte met je malaria:)
    Het gaat iig al beter en ik hoop dat je nachtdienst goed gaat!
    Je gaat iig lekker veel dingen ondernemen dat is een goed initiatief!

    xx hvj

  • 25 Februari 2011 - 07:01

    Liesbeth Schenk:

    Wat een mooie en leuke foto's steeds! Leuk om met je mee te kunnen leven via deze site. Sterkte met de malaria en veel liefs voor alle kindjes daar. (onze meiden vroegen zich af of je 'hun' jurkjes nog aan iemand hebt kunnen geven?)
    Groetjes, Liesbeth Schenk

  • 27 Februari 2011 - 11:25

    Jiska:

    Lekker hoor die chocalde cupcakejes maar ik denk dat je chocolade bedoelt haha xD Maar heeeerlijk na al die rijst !!!

    Xx. Jiska (L)

  • 27 Februari 2011 - 13:30

    Lisette:

    wat jammer dat je ook malaria hebt gekregen, hopelijk heb je er nu geen last meer van.
    Wat leuk een bruiloft, wie gaat er trouwen?
    Ben erg benieuwd hoe het is om met Jennifer mee te gaan, ik wacht op de mooie foto's.
    veel plezier

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Soroti

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 Maart 2014

Helmi en Marthe in Oeganda

24 April 2011

Thuis

16 April 2011

Jinja en het regenwoud

04 April 2011

Weer een hoop te vertellen!

27 Maart 2011

Een drukte in Amecet
Marthe

Met Catherine

Actief sinds 19 Dec. 2010
Verslag gelezen: 129
Totaal aantal bezoekers 36837

Voorgaande reizen:

15 Maart 2014 - 02 April 2014

Helmi en Marthe in Oeganda

28 Januari 2011 - 24 April 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: