Ondergoed?!?! - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Marthe Helden - WaarBenJij.nu Ondergoed?!?! - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Marthe Helden - WaarBenJij.nu

Ondergoed?!?!

Door: marthevanhelden

Blijf op de hoogte en volg Marthe

19 Februari 2011 | Oeganda, Soroti

Lieve allemaal,
Nou, ik zal dit keer mijn verhaal begin met een leuke anekdote. Nadat ik mijn vorige verhaal geschreven had ging ik mijn was doen, wat eigenlijk nog best een leuk klusje is met die warme weer. Ik hing netjes mijn was op toen Agnes aan kwam lopen, een van de Oegandeese stafleden. Ik zei dat het de eerste keer in mijn leven was dat ik mijn eigen was met de hand had gedaan, en ze vroeg zich af hoe ik dat dan deed in Nederland. Ik legde uit dat we een wasmachine hadden, en ook een droger. Ook legde ik uit dat in de zomer de was ook wel buiten werd gehangen door één van mijn ouders. Toen vroeg ze aan me hoe het zat met mijn ondergoed. Ik zei dat het gewoon met de rest mee ging, en buiten werd opgehangen. Waarop ze zei: ook door je vader?? Dat was wel het aller raarste wat ze van een mzungu had gehoord. Ze hangen hier hun ondergoed namelijk binnen op, want dat is iets wat absoluut niet zichtbaar mag zijn. En dan het idee dat het buiten hangt, en door een man opgehangen is, was heel onwerkelijk voor haar. Ik heb zo gelachen toen ze eenmaal weg was. Zo’n andere cultuur hier op maar 8 uur vliegen van Nederland. Nog zo iets wat hier totaal anders is. Genegenheid tussen man en vrouw. Het hebben van een vriendje is hier wel toegestaan, maar daar wordt niet al teveel over gepraat. Op straat zie je ook nergens stelletjes hand in hand lopen. Eigenlijk zie je bijna geen mannen met vrouwen lopen. Ook zoenen in het openbaar is not done! En bij het idee krijgen de meiden al kriebels. Erg leuk om daar dan een gesprek over te voeren. Als je hun verteld over hoe dat in Nederland eraan toe gaat, zijn ze geshockt. Wat leven we in een totaal andere wereld, en wat ben ik blij dat ik in Nederland geboren ben! Maar goed, de meiden van hier weten niet beter. De meeste van hen zijn nog nooit over de grenzen van Oeganda gegaan.
Afgelopen donderdag is Elske gekomen. Zij zal net als mij tot eind april blijven, en is ook mijn kamergenoot. Erg leuk dat ze dezelfde periode blijft.
Momenteel gaat verder alles hier z’n gangetje. Geen nieuwe kinderen na Robert, en ook nog geen kinderen naar huis. Dit waarschijnlijk ook omdat de verkiezingen vrijdag waren. Er heerste wel een andere sfeer in het land. Langzamerhand druppelt nu de uitslag binnen, en het lijkt erop dat Moseveni, de man die hier al heel lang aan de macht is, gaat winnen. Dit is waarschijnlijk wel de meest positieve uitslag, omdat het land dan rustig zal blijven. Toch gaan er ook veel geruchten dat hij op een corrupte manier de verkiezingen wint. Ach, ik zal blij zijn als het weer achter de rug is, want er waren door de verkiezingen een hoop winkels gesloten de afgelopen dagen. Daardoor kon ik niet mijn lekkere yoghurt en cola kopen. Die yoghurt ziet in een vies wit zakje, en alleen op aanraden van Ton hebben we die yoghurt gekocht. Hij bleek erg lekker te zijn, goed te vergelijken met de aardbeienyoghurt uit Nederland.
Dat was het wel ongeveer voor deze keer. Veel meer heb ik niet te melden.
Groeten uit Afrika!!

  • 19 Februari 2011 - 18:26

    Suzanne Van Dijk:

    Hee Marthe,
    wat gaaf zeg die verhalen! echt een leuke en mooie belevenis.
    veel plezier!

    Groetjes Suzanne, ook namens mijn ouders ;)

  • 19 Februari 2011 - 18:26

    Tante Jetty:

    Wat een leuk verhaal en wat een pakkende titel! Heb je ook nog verteld dat je vader ondergoed verkoopt, ook voor dames?
    Leuk die foto's, we snappen de "tuinslang"douche!
    De verkiezingen in Oeganda zijn hier ook op tv. Hier staat het niews ook bol van de verkiezingen straks op 2 maart. Franciska is vandaag op de foto gegaan met Maxime Verhagen!
    Nou joh, veel liefs weer en groetjes van ons allen!

  • 19 Februari 2011 - 20:56

    T. Regina:

    Hoi Marthe
    Wat heb je voor ons allen hier in Nederland toch weer een prachtig verhaal geschreven! Ik zal heel graag is even om het hoekje bij je willen kijken en de sfeer is proeven die jij mee maakt. En natuurlijk de temperatuur in Oeganda....O, hier is het de laatste dagen weer erg koud.
    Lieve Marthe, dikke kus van ons allen [is dus 5x hé]. Het ga je verder goed...
    Groetjes, t. Regina

  • 19 Februari 2011 - 23:08

    Astrid Dubbeld:

    Heeey Marthe,

    Leuk, weer een nieuw blog.
    Grappig om te horen hoe verschillend die cultuur is. Wij zijn natuurlijk niet anders gewend (en zij ook niet).

    Geniet ervan en succes met het werk!

    Groetjes, Astrid

  • 20 Februari 2011 - 13:31

    Lisette:

    Hoihoi
    Dus je was is nu gedaan.
    Is het gezellig?
    Mis jullie best wel, hoewel het ook leuk is om thuis te zijn. Vanmorgen naar de kerk geweest en iedereen verteld over hoe het was.
    Faye en Seppe zijn erg blij dat we weer bij elkaar zijn.
    Werkze en de groetjes aan de meiden

  • 22 Februari 2011 - 12:42

    Arjanne:

    Als het maar schoon is...

  • 22 Februari 2011 - 16:33

    Randy Van Den Heuvel:

    Hoi Marthe, Ik vind de foto's erg leuk vooral die van de waterval, die vind ik echt het mooist. Zaterdag hebben wij gekookt op de scouting en dat was erg lekker! Nu ben ik op school aan het oefenen voor de musical Sneeuwwitje en ik speel een dwerg. Van papa en mama mag ik nu ook 1 avond meelopen voor Jantje Beton en dat vind ik wel spannend. Nou groetjes van mij!!

  • 23 Februari 2011 - 11:44

    Fam Van Dijk, :

    ha Marthe,
    Leuk om af en toe te lezen, wat jij meemaakt. Zo blijven we een beetje op de hoogte. Geniet van deze tijd en kom t.z.t weer veilig thuis.
    fam.van Dijk, Ridderkerk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Soroti

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 Maart 2014

Helmi en Marthe in Oeganda

24 April 2011

Thuis

16 April 2011

Jinja en het regenwoud

04 April 2011

Weer een hoop te vertellen!

27 Maart 2011

Een drukte in Amecet
Marthe

Met Catherine

Actief sinds 19 Dec. 2010
Verslag gelezen: 123
Totaal aantal bezoekers 36850

Voorgaande reizen:

15 Maart 2014 - 02 April 2014

Helmi en Marthe in Oeganda

28 Januari 2011 - 24 April 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: