Sipifalls - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Marthe Helden - WaarBenJij.nu Sipifalls - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Marthe Helden - WaarBenJij.nu

Sipifalls

Door: marthevanhelden

Blijf op de hoogte en volg Marthe

11 Februari 2011 | Oeganda, Soroti

Lieve allemaal,
Nou, waar zal ik beginnen. We zijn afgelopen dinsdagochtend met z’n 5e naar de sipiwatervallen afgereisd. Om 8 uur zou onze taxi (een gamel busje) ons komen ophalen. Maar zoals de in Afrika normaal is kwam hij een half uur te laat aankakken. Na een hobbelige, en spannende rit van 2,5 uur kwamen we aan in het crowsnest, ons verblijf voor twee nachten. Een slaapzaal-achtig hutjes met 3 stapelbedden, maar wat wel schoon was. Het grootste pluspunt was ons prachtige uitzicht over een dal heen, we konden zelfs één van de watervallen zien. In ons enthousiasme besloten we gelijk die middag een korte tocht te doen. Mozes werd onze gids en om 12 uur vertrokken we. Super dom achteraf want dat is de warmste periode van de dag. Gelukkig kwam al snel mijn scoutingervaring in me omhoog, en ik hield het goed vol. Make-up-loos en al zwetend spannende padjes naar boven klimmen deden me erg denken aan de tochten door de dolomieten in Italië met de Rowans. Gelukkig had ik nu geen tas van 15 kilo op mijn rug, en lag het tempo i.v.m. de andere dames een stuk lager. Onderweg prachtige dingen gezien. Door kleine dorpjes gelopen, waar dan de kleine kinderen naar je toe kwamen rennen en muzungu riepen. Wanneer je dan een handje gaf waren ze helemaal gelukkig. Erg mooi om te zien. Onderweg vertelde Mozes ons ook nog het één en ander over de planten die we tegenkwamen. De meeste van deze werden gebruikt als medicijn, wat erg logisch is, omdat men geen geld heeft voor medicijnen uit een doosje. Na 3 uurtjes waren we weer terug bij crowsnest, en na een heerlijke, helaas koude, douche lekker in de schaduw een boekje gelezen. Het leek wel alsof ik op vakantie was. ’s Avonds spaghetti met verse tomatensaus gegeten, en vroeg ons bed in. De andere meiden hadden allemaal een slechte nacht, vanwege de harde wind, maar ik heb geslapen als een roos. Fijn om overal te kunnen slapen. De volgende dag om 8 uur ontbeten en om 9 uur stond Mozes weer klaar voor de volgende tocht. Dit keer gingen we de drie watervallen zien. Het werd een prachtige tocht, en omdat we zo vroeg waren vertrokken was het qua temperatuur ook beter te doen. Bij de watervallen zelf vond ik het zelfs een beetje koud. Sonja, Lisette, Nienke en Miranda hebben zelfs even onder één van de watervallen gestaan, en ik heb toen vrolijk foto’s genomen. (mij zul je niet onder zo’n koude straal water krijgen!!)
Heerlijk geluncht en rond 2 uur waren we weer terug bij crowsnest. Onderweg dichtbij de laatste waterval waren we een hele luxe plek tegengekomen waar we konden gaan avondeten. Dus om half 5 trippelde we weer terug richting de laatste waterval. Het bleek toch wat langer lopen dan we dachten, maar gelukkig vonden we de plek terug. (na het honderd keer gevraagd te hebben aan de locale bevolking) Genoten van een drie gangen diner, en van de luxe ‘normale’ wc! Terug maar een taxi geregeld, omdat het toen al donker was. Het was die avond een stuk minder winderig en dus heeft iedereen een goede nachtrust gehad. De volgende morgen om half 8 opgestaan. Om 9 uur zouden we opgehaald worden door onze taxi om terug te gaan naar Amecet. Maar zoals dat hier normaal is kwam de taxi maar niet opdagen. Vier van ons moesten om 1 uur weer werken, en dus was het wel een stressen. Gelukkig kwam de taxi toen om half 11, en waren we op tijd voor onze dienst. Een hele leuke mini vakantie, maar ook weer fijn om alle kinderen weer terug te zien.
Ook de allerkleinste had het gered. Vlak voor dat we weg gingen was er een meisje van 2 dagen oud binnen gebracht. Ze heet Esther, en haar moeder is helaas overleden bij haar geboorte. Waarschijnlijk is het meisje ook te vroeg geboren, omdat ze nog zo klein is. Ze is ook nog niet zo donker als de andere baby’tjes omdat die kleur pas later komt. Heel erg lief hoor om er ook zo’n kleintje bij te hebben. Verder gaat het best goed met de andere baby’s. Het oudere meisje Emmaculate heeft helaas malaria gekregen, en is dus weer ziek. Gelukkig heeft Els goede medicijnen voor haar en zal ze zich binnen enkele dagen weer beter voelen. Ook probeert Els weer wat van de kinderen thuis te brengen. Zo is Jessica vorig week thuis gebracht, ze kon gewoon naar haar ouders terug omdat hun nog leven. Één van de gezonde baby’s Mozes, is bij familie ondergebracht. Els is momenteel ook bezig met 3 andere, maar het gaat allemaal op z’n Afrikaans, als het vandaag niet lukt dan komt het morgen wel. Straks een B-dienst, dus om 1 uur aan de slag. Niet dat ik dan hard moet gaan werken, want er is behalve de baby’s voeden geen reet te doen. Nou, dat was het weer voor nu. Ik zie al uit naar jullie leuke reacties!! en vragen beantwoorden vind ik ook erg leuk, dus kom maar op!!
Groeten uit het verre Afrika!!

  • 11 Februari 2011 - 09:56

    Adger:

    Geen "reet" te doen? Je taalgebruikt gaat wel achteruit hoor...! :P

  • 11 Februari 2011 - 12:28

    Kim:

    Wauw!! Wat een verhaal! Echt leuk om te lezen. Mijn reisdrang wordt gelijk aangewakkerd! Wat doe je voor de rest met de kids? Behalve voeden?;) ga je nog meer van deze mini vakanties houden?
    Goed om te lezen dat je het naar je zin hebt!:D geniet er nog maar lekker van:) dikke kus van mij

  • 11 Februari 2011 - 12:50

    Papa:

    een scout die niet onder het koude water durft?
    wat een mooi verhaal!
    ook mooi dat je de kinderen gemist hebt. zorg maar goed voor ze. sterkte!

  • 11 Februari 2011 - 12:54

    Esther:

    Wauw wat gaaf! Ik krijg zelf de kriebels om ook eens langs te komen! Vind het geweldig voor je dat het zo leuk is met die meiden en die mini vakanties klinken erg goed :)
    Heel veel plezier nog en geniet van alle mooie momenten :) Succes!!! kus Esther

  • 11 Februari 2011 - 13:27

    Ma:

    De mail kwam binnen op de zaak dus even niet bestellen,maar eerst lezen !
    Wat een leuk reisverslag,je kan wel een boek gaan schrijven.Het lijkt wel of ik erbij ben.En ik ben het met Adger eens;wat een taalgebruik.Zeg dan kontje........

  • 11 Februari 2011 - 13:34

    Nienke:

    Hoi! Gaaf om te lezen en wat een mooie foto's! Lekker genieten dus :D Veel plezier en sterktje met de kids.

    Liefs, Nienke

  • 11 Februari 2011 - 13:39

    Franciska:

    Haai Marthe!
    wat een verhaal! Fijn om te horen dat het goed met je gaat! Wat is het toch fijn dat je daar internet hebt!
    Je tochten en je vakantietje klinken heel bijzonder! Ik heb net ook je foto's even bekeken. Wauw.. echt zo totaal anders dan nederland he! Ik zou nu ook wel graag eens daarheen willen komen!
    En wat een schattig babytje is Esther op de foto!
    Veel plezier en succes nog!
    Dikke kus!

  • 11 Februari 2011 - 14:16

    Buurvrow Coby:

    Wat een mooi reisverslag Marthe,en wat heb je een hoop gezien in die korte tijd.

  • 11 Februari 2011 - 14:16

    Buurvrow Coby:

    Wat een mooi reisverslag Marthe,en wat heb je een hoop gezien in die korte tijd.

  • 11 Februari 2011 - 15:16

    Corma:

    Wat een prachtige foto's! ik ben niet jaloers, ik ben niet jaloers, ik ben niet jaloers ;-)

  • 11 Februari 2011 - 16:42

    Willemieke:

    Wat een vet uitzicht! :O En ook echt een gave foto dat je die belangstellende kinderen ziet. Echt in de bush bush. Super gave omgeving.
    Haha, laat ik er ook nog maar eens op reageren, "geen reet te doen". Hahahahaha! Ik zou zeggen, schrijf zo door! Dat trekt nog meer reacties. ;)
    Een heel leuk verhaal weer. :)
    XXX Willemieke

  • 11 Februari 2011 - 16:47

    Naomi:

    Hoi marthe,
    Klinkt echt heel leu kallemaal! Maar ook vermoeiend! Ik hoop dat het verder nog heel leuk word daar! Hoeveel babytjes/kinderen zijn er ongeveer daar? Ik ga nu naar Jiska, ik ga mee naar Frame :D.

    Veel suc6 nog verder!
    Kusjes Naomi

  • 11 Februari 2011 - 17:05

    Koen:

    Achteraf gezien toch nog ergens goed voor geweest om een zware rugzak de Dolomieten in te sjouwen :) Leuk om je verslag te lezen en de foto's te zien.

  • 11 Februari 2011 - 19:15

    Jacqueline:

    Hoi Marthe
    Is altijd goed om scoutingervaring te hebben
    Wat me dan wel tegenvalt is dat jij (als scout) de watervallen te koud vind!!
    Maar wat een leuke verhalen om te lezen
    Ik heb het net ook van Lisetten en haar vriendin gelezen
    Zij hebben Malaria.
    Hoe is het met jou?
    Jij slikt de pillen toch al?
    Heel veel plezier verder!!

  • 12 Februari 2011 - 11:06

    De Buurtjes:

    hallo Marthe,mijn verhaal was nog niet af maar het was ineens verzonden.Wij zijn benieuwd hoe de locale WC's er uit zien? En we hopen voor jou dat de douches waar je verblijft wel lekker warm zijn.We merken uit je verslagen dat je beter in je vel zit.Gelukkig slaap je goed,ga zo door. De foto's zijn prachtig.Lieve groeten Hans& Coby

  • 12 Februari 2011 - 11:06

    De Buurtjes:

    hallo Marthe,mijn verhaal was nog niet af maar het was ineens verzonden.Wij zijn benieuwd hoe de locale WC's er uit zien? En we hopen voor jou dat de douches waar je verblijft wel lekker warm zijn.We merken uit je verslagen dat je beter in je vel zit.Gelukkig slaap je goed,ga zo door. De foto's zijn prachtig.Lieve groeten Hans& Coby

  • 12 Februari 2011 - 18:24

    Corien V/d Kooij:

    Marthe,
    Mooi om te lezen joh! geniet van deze tijd! krijg helemaal heimwee naar Afrika als ik zo je foto's zie. Mooie mensen he!

  • 13 Februari 2011 - 18:07

    Ome Hans:

    Hoi Marthe
    Leuke woordspeling [geen reet te doen]als je werk is babyluiers verschonen.
    Wat is het grootste dier wat je tot nu toe hebt gezien?
    Toch niet de hagedis van de foto he!
    Goed meid tot hoors doei.
    Ome hans.

  • 15 Februari 2011 - 10:09

    Livera:

    Weer eens je reisverslag gelezen en foto's bekeken. We zijn helemaal jaloers hoor. Je hebt al veel gezien, lekker warm en wat een schattige kinderen. Werkse en geniet er van.

    groetjes van Gerda en Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Soroti

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 Maart 2014

Helmi en Marthe in Oeganda

24 April 2011

Thuis

16 April 2011

Jinja en het regenwoud

04 April 2011

Weer een hoop te vertellen!

27 Maart 2011

Een drukte in Amecet
Marthe

Met Catherine

Actief sinds 19 Dec. 2010
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 36840

Voorgaande reizen:

15 Maart 2014 - 02 April 2014

Helmi en Marthe in Oeganda

28 Januari 2011 - 24 April 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: