Jinja en het regenwoud - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Marthe Helden - WaarBenJij.nu Jinja en het regenwoud - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Marthe Helden - WaarBenJij.nu

Jinja en het regenwoud

Door: marthevanhelden

Blijf op de hoogte en volg Marthe

16 April 2011 | Oeganda, Soroti

Lieve allemaal,
Het wordt tijd dat ik mijn allerlaatste blog hier in Amecet schrijf. Ik heb een hele leuke week achter de rug. Eerst zal ik jullie nog even op de hoogte brengen van de gang van zaken in Amecet. Met Immaculate gaat het gelukkig stukken beter! Haar medicijnen zijn aangepast, en ze bleek ook malaria te hebben. Na alle aangepaste medicijnen begon ze beter te eten, en begon ze er ook beter uit te zien. Natuurlijk is het nog steeds een veel te mager meisje voor haar leeftijd (ze weegt zo’n 20 kilo en is zo’n 1.50 meter), maar we zijn allang blij dat ze opknapt. Verder zit Gloria nog steeds in het gips, wat onderhand wel begint te stinken, maar waarschijnlijk gaat het volgende week eraf. Of er daarna weer nieuwe gips omheen gaat, weten we nog niet. Verder ging het met Moses, een van de kleine baby’s, wat minder, maar gelukkig is hij weer opgeknapt. Vandaag zijn er twee nieuwe kinderen gebracht. Één jongetje wat al 10 maanden oud is. Hij is hier al eerder geweest, omdat zijn moeder geestelijk niet in orde is. Ze kan niet voor hem zorgen, en momenteel is er eigenlijk niemand anders die voor hem wil zorgen. Een ingewikkeld verhaal, en erg zielig voor zo’n klein ventje. Hij heet Rafael, en op het moment doet hij niet meer dan huilen. Hij is erg vermagerd, maar gelukkig drinkt en eet hij hier goed, dus zal hij vanzelf aankomen. Daarnaast is er een klein baby’tje van net 7 uur oud gekomen. Hij heet John-Peter. Zijn moeder is overleden na de geboorte, en daarom is hij hier. Een prachtig ventje om te zien. Hij ziet nog erg wit, omdat hij nog maar net geboren is. Ik heb vannacht mijn laatste nachtdienst, dus dat wordt een drukte denk ik. Dat was zo ongeveer wel de update over de kinderen.
Afgelopen maandag was Elske jarig, en dat was een geslaagde dag. ’s Middags heeft ze cake (die ze zelf gebakken had zondag) getrakteerd, en ’s avonds zijn we met Jennifer, Belle, Miranda, Elske en ik naar een rots gegaan, waar we een vuurtje hebben gestookt waarboven we worstjes hebben gebakken. Erg gezellig!! Omdat het rond half 8 donker werd moesten we helaas weer afdalen, en hebben we bij Jennifer thuis de kado’s gegeven een taart gegeten, zoals een echte Nederlandse verjaardag. Dinsdagochtend zijn we toen rond half 7 vertrokken richting Jinja. Dit keer was de busreis alles behalve succesvol. 2 uur stilgestaan vanwege het verwisselen van een band. Al met al kwamen we pas om 3 uur aan in Jinja (de planning was 12 uur) Daar werden we opgepikt door Fried, een belg, die ons naar Little Kingston bracht in Mabira. Het was een prima plek om te verblijven voor twee nachten. Ze hadden zelfs voor ons het kampvuur aangestoken, en een kip geslacht, die ze daarna op de BBQ legde, heerlijk! ’s Nacht een enorme storm gehad, maar gelukkig zijn we niet weggewaaid. De volgende dag weer stralend weer. Rond half 9 vertrokken we voor een wandeling in het regenwoud. Prachtige vlinders, vogels en zelfs aapjes gezien. Voor de belangstellende het waren red-tailapen. ’s Avonds lekker gegeten, en gescrabbeld met de Belg, erg grappig! De volgende dag met de bus naar het centrum van Jinja gegaan, waar we nog één nacht in het Palm tree guesthouse verbleven. Een stuk luxer en duurder dan onze nachten in Little kingston, maar wel even heerlijk! ’s Ochtends een boottocht gemaakt over het victoria meer, en de nijl. Ook de bron van de nijl gezien, en weer een hoop vogels, en waterdieren. Daarna een duik in het zwembad genomen, en ’s middags richting het centrum van Jinja gegaan. Veel souvenierwinkels bezocht, en een brownie gegeten! Helaas moesten we weer terug naar het guesthouse, omdat het donker werd. Daar mijn eerste Ugandese pizza op, en rond 11 uur mijn bed in, omdat ’s ochtends om 6 uur de wekker weer ging. We moesten die middag daarna om 1 uur weer werken, en het was nog een lange reis naar huis. Gelukkig verliep de terug reis zonder problemen, en waren we keurig om 12 uur terug. Ik moet wel toegeven dat ik na mijn dienst ( die om 9 uur afgelopen was) helemaal gesloopt was! Maar goed het was het waard! We hebben een fantastische minivakantie gehad. Een mooie afsluiter van mijn reis naar Uganda. Nog 5 dagen hier, en dan vertrek ik richting Entebbe, waar ik dan nog 2 dagen in een guesthouse verblijf voor ik naar huis vlieg. Ik ga nu nog even genieten van de kinderen, van het lekkere weer. Verder mijn spullen inpakken, en de laatste dingen kopen. Hoop nog een blog te kunnen plaatsen in Entebbe, maar moet nog even zien of dat lukt. Tot snel!
Groetjes Marthe

  • 16 April 2011 - 17:00

    Naomi En Jiska:

    Hooi Marthe

    Jiska heeft nu een rechte pony !!!! Je ziet het wel op skype. Haha gelukkig zijn we niet weg gewaaid xD

    Nu gaan we naomi's verjaardag vieren, veel plezier met de kindjes daar nog verder !!!

    Kusjes, Knuffels, Groetjes en Zoentjes van: Naomi en Jiska

  • 16 April 2011 - 19:17

    Lisette:

    Hoi marthe
    Geniet nog even van de laatste dagen. Sterkte met afscheid nemen van de kinderen en de aunty's. (en natuurlijk van Miranda en Elske) Ik wens je een goede en veilige terugreis en heel veel plezier met het terug zien van je familie, jimmy en allen die je lief zijn.
    Groetjes Lisette

  • 16 April 2011 - 19:26

    Corma:

    Ongelooflijk, wat gaat die tijd toch snel he. Ik heb van je verhalen genoten Marthe. Je zal niet meer dezelfde zijn als je terugkomt... Heb je enig idee zelf hoe je veranderd bent? Nou lieve meis, ik wens je alvast een hele goede terugreis en veel plezier weer met familie en vrienden in Nederland! Sterkte ook met afscheid nemen daar...

    Dikke knuf!

  • 17 April 2011 - 08:27

    Arjanne:

    Hoi Marthe,
    Bedankt voor de geweldige verhalen, neem nog goed alles in je op de komende dagen. Het afscheid zal wellicht moeilijk zijn, maar je hebt goed werk gedaan!
    Ik zie er naar uit je weer te zien!!
    Liefs en tot snel

  • 17 April 2011 - 10:41

    Sjoerd:

    Hoi Marthe,

    Geniet nog van je laatste dagen! En ik hoop je weer snel terug te zien!

    Heel veel sterkte met het afscheid nemen daar en tot snel!

    Liefs,

    Sjoerd

  • 17 April 2011 - 17:17

    Lotte Van Noort:

    Kom je snel weer terug? Ik vind je heel erg lief!

  • 17 April 2011 - 17:20

    Jasmijn Van Noort:

    Ik ben 4 jaar geworden! Kom je morgen weer oppassen? Ik wil dat je snel weer terug komt. En ik ga nu naar school. En Niels en Thomas wonen nog naast ons.

  • 17 April 2011 - 17:22

    Martijn En Hanneke:

    En Jasmijn wilde ook nog zeggen dat ze je heel erg lief vind. Veel sterkte daar met afscheid nemen, dat zal niet meevallen denk ik. De meiden hebben weer naar je foto' s gekeken en wij natuurlijk ook. We hopen je snel weer ' echt' te kunnen zien.

  • 19 April 2011 - 15:14

    Wilke:

    Marthe!!! de zon schijnt hier!! heerlijk!!!
    Ik heb me nieuwe jurkje aan!! die moet je zien als je terug komt!! Jiska zier et tegen op om weer naar dr eigen kamer te verhuizen!! :P
    maar we kunnen niet wachten tot je terug bent!!!

    LOVE YOU!!!
    KUS&KNUFF

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Soroti

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 Maart 2014

Helmi en Marthe in Oeganda

24 April 2011

Thuis

16 April 2011

Jinja en het regenwoud

04 April 2011

Weer een hoop te vertellen!

27 Maart 2011

Een drukte in Amecet
Marthe

Met Catherine

Actief sinds 19 Dec. 2010
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 36820

Voorgaande reizen:

15 Maart 2014 - 02 April 2014

Helmi en Marthe in Oeganda

28 Januari 2011 - 24 April 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: